Marea nevroza a BAC-ului

In ultimii ani, BAC-ul a reusit sa se transforme dintr-un examen obisnuit al vietii intr-un fenomen uimitor – psihosocial, mediatic, public si asa mai departe. Nu-i nimic mai important ca el. Capata titluri, scandaluri si o perioada de glorie, la fel ca toate marile stiri ale anului.

Saracul Remus Pricopie, el nu s-a descurcat cand facultatea noastra a ramas fara fonduri si a decis sa o inchida, decat sa caute solutii la problema, pentru ca el tintea mai sus, la scaunul de ministru. De asemenea, de fiecare data cand ii explicam ca la psihologie e un pic mai important sa inveti psihopatologie decat PR, ne-am lovit singuri de pereti. Ce sanse avea el cu BAC-ul romanesc? 🙂

Anul in care am dat eu minunatia asta de examen a urmat dupa cel al marelui scandal cu subiectele vandute la taraba in Piata Romana. Dupa el, a fost marele an al promovabilitatii de 20%. Si, de atunci, lucrurile au mers din rau in mai rau. Masurile de securitate s-au innasprit, fiecare bresa fiind pedepsita cu surle si trambite, sa vada oamenii ce rau e cand nu respecti regulile. Bullshit.

Nu stiu daca exista vreun nivel care sa nu aiba o hiba pe aici – profesorii si elevii sunt insuficient motivati, parintii nu au timp, iar subiectele esueaza in a evalua un nivel real al cunostintelor. Fiecare se straduieste cum poate si acesta este rezultatul. Degeaba ne plangem in pumni la final, cand nu se mai poate rezolva nimic.

Nici nu o sa incep aici cu lucrurile inutile pe care le inveti pentru BAC sau cu cat de putin conteaza nota dupa ce termini. La patru ani dupa BAC-ul meu, inca astept sa apara cineva si sa ma mangaie pe crestet pentru nota mea buna. Asta pentru ca dupa liceu incepe bucata aia frumoasa de viata – facultatea, unde nu-i prea pasa nimanui de unde vii, fiind o prea mare ruptura intre ciclul liceal si cel universitar. Si, pe langa faptul ca o iei aproape de la zero in ceea ce priveste cunostintele, prima sesiune bate la fundul gol marele examen de terminare a liceului. Tin minte si acum ca ma plangeam ca am de invatat toate foilea alea pentru BAC si, apoi, 6 luni mai tarziu, am descoperit cu stupoare ca foilea alea sunt cam o zecime din ce imi trebuia pentru prima sesiune. De fapt, in facultate am invatat eu sa invat si poate mi s-a parut mai usor asa, pentru ca ce invatam parea sa aiba un scop, o logica, o finalitate. Ceea ce nu pot spune despre cele 13 materii sau cate aveam in timpul liceului. Matematica a incercat sa-mi sistematizeze gandirea (fara prea mult noroc), biologia m-a ajutat foarte mult la neuropsihologie, limba romana mi-a placut mereu, geografia o stiu perfect pe foaie, dar ma ratacesc in 100 metri pe drum drept. In rest, nici nu mai stiu ce am studiat.

Dar anul acesta mi se pare unul tare ipocrit. Adica, stim cum merge treaba, esti prost daca nu copiezi. Cati elevi mai invata pe bune porcariile alea? Si da, multi se straduiesc, dar, dupa cum am zis, este foarte dificil sa inveti aiurea niste lucruri ca papagalul, cand tu nu reusesti sa le vezi un scop. Normal ca totul e haotic, de vreme ce, sincer, evaluarea se face cam la intamplare. Am ramas cu visele alea in care elevul roman era minunat, stia de toate si era foarte bun la matematica sau la romana, sau mai stiu eu ce. Cred ca e stupid sa evaluezi o tara intreaga dupa standardele pe care le viseaza profesorii de acum 20 sau 30 de ani, cand oamenii mai puneau mana pe o carte, pe o foaie si un creion, in lipsa de televizor si internet. Lucrurile vor fi mai corecte cand o sa intelegem ca atata poate acum elevul roman. Si, decat sa-l evaluam ca pentru un nivel inalt, poate ar fi mai eficient sa-l evaluam pentru nivelul actual. Si, cu siguranta, cand educatia n-o sa mai fie bataia de joc a statului, elevul roman va putea mai mult. Dar nu suntem acolo acum. Suntem aici, unde lucrurile sunt triste si penibile. Si poate compar eu examenul cu testele psihologice – dar acelea sunt exemple de evaluari facute cat de corect posibil. Se fac esantioane, se testeaza primele forme ale testului pe oameni (echivalentul ar fi sa testeze elevii cu subiectele de examen), se adapteaza, se elimina itemii care nu evalueaza corect parametrul si tot asa. Si, in final, marea diferenta este ca nivelurile se construiesc in functie de populatie – media IQ-ului nu este de 100 pentru ca atata imi iese pe test cand impart scorul final la 2, ci este 100 pentru ca aceea este media rezultatelor obtinute.

La fel de ipocrit mi se pare si scandalul cu Bolintineanu. In fiecare an isi gasesc cate un tap ispasitor si mi se pare chiar culmea. Tot anul oamenilor li se rupe de BAC si singurii care se agita pana la epuizare sunt profesorii si elevii. Dar cand acestia se unesc si incearca sa futa sistemul, incepe sa curga cu pedepse. Si am tot auzit: frauda, ilegal, trafic de influenta, 10 mii de lei dati si asa mai departe. Suna foarte grav, pentru examenul asta de trecere in viata reala.

Si apoi m-am gandit… Nu e ipocrizie. Asa este societatea acum, si daca chiar nu ne-am dat seama, putem sa recitim ce au scris elevii la eseul cu modelul in viata. Ce au scris ei a intrat pe nedrept in categoria perle de BAC. Realitatea e trista si ei au descris-o in cuvintele lor putine si stricate. Dar de vreme ce BAC-ul e un fel de diagnoza, poate n-ar trebui sa sarim asa repede la concluzii. In societatea lui „Lasa ca merge si-asa”, bazata pe furt, minciuna si inselaciune, perpetuate la nesfarsit in ochii populatiei, elevii au incercat sa triseze la examen. Si, fix ca in viata reala, unii au fost prinsi, altii nu si, indiferent de pedeapsa, o vor lua in viata pe drumul cel scurt. Nu, nu, sistemul merge… Perfect.

Posted on Iulie 3, 2013, in Zile bune si nebune and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

